Klantenservice
Heb je een vraag of wil je iets kwijt? Laat het Erfgoed Bossem weten. Zij staan voor je klaar.
Antwoord op je vragen
Werkwijze
Wat is natuurinclusief vlees?
De werkwijze op de boerderij van Erfgoed Bossem is duurzaam, veerkrachtig en natuurinclusief omdat we werken volgens het kringloopprincipe, waarbij we zo zelfvoorzienend mogelijk zijn met respect voor mens, dier, bodem en omgeving. Dat doen we door:
- geen bestrijdingsmiddelen te gebruiken;
- geen kunstmest te gebruiken;
- te werken met kruidenrijke graslanden, die goed bestand zijn tegen droogte en stikstofbindende soorten bevatten;
- de bodem alleen te voeden met ruwe stalmest. Dat is koeienmest vermengd met stro uit de eigen stal, dat zorgt voor een optimale bodemvruchtbaarheid en -structuur;
- onze dieren te weiden in natuurlijke familiekuddes: de kalfjes blijven bij hun moeder;
- onze koeien natuurlijk te laten dekken door eigen fokstieren;
- houtwallen, hagen, poelen wildakkers en solitaire bomen met zorg te onderhouden;
- Brandrode Runderen te houden. Dit is een robuust Oudhollands ras, dat een sobere leefwijze heeft (ideaal voor natuurbegrazing). De Brandroden mankeren zelden wat en ze kalven natuurlijk af;
- de koeien zoveel mogelijk buiten te laten lopen. Hun winterrantsoen komt van eigen land.;
- antibiotica zoveel mogelijk te vermijden;
- de hoorns van de koeien te respecteren;
- een enkel dier te laten slachten om stress zoveel mogelijk tegen te gaan;
- het vlees de tijd te geven om te rijpen en ambachtelijk te verwerken in eigen slagerij.
Hoe garanderen jullie rundvlees van hoogstaande kwaliteit?
Dat begint bij de basis: een gezond bodembeheer en het houden van een oudhollands runderras, namelijk het Brandrode Rund. Daarnaast nemen we voor alle stappen in het proces de tijd. De koeien krijgen de tijd om zich binnen een natuurlijke kudde te ontwikkelen, de slacht gebeurt rustig, en het vlees wordt op natuurlijke wijze gerijpt.
Op onze boerderij wordt geen gebruik gemaakt van kunstmest, bestrijdingsmiddelen, en preventieve antibiotica. Het hele proces, van bodem tot bord, wordt in eigen beheer uitgevoerd en is volledig transparant.
Wat is duurzaam ondernemen voor jullie?
Duurzaam ondernemen is voor ons werken volgens het kringloopprincipe. We proberen alle bedrijfsactiviteiten zo op elkaar aan te sluiten dat ze elkaar aanvullen en versterken, met respect voor mens, dier en natuur.
Dieren
Wat maakt het Brandrode rund uniek/zeldzaam?
Het Brandrode Rund is oorspronkelijk een oudhollands ras dat na de melkquotering dreigde te verdwijnen, doordat boeren zich gingen specialiseren in melkvee of vleesvee.
Voor de oudhollandse dubbeldoelrassen was in de moderne landbouw geen plaats meer. Met een aantal enthousiaste fokkers is het Brandrode Rund tegen uitsterven behoed. Hun robuustheid, kracht en sobere leefwijze krijgen inmiddels meer waardering en het ras draagt bij aan de broodnodige biodiversiteit.
Hoe herken ik het Brandrode rund?
Het meest herkenbare is de dieprode vacht met een witte onderbuik, ‘sokken’ en bles op het hoofd. De stieren zijn nog donkerder van kleur, tegen het zwart aan met name de kop.
Hoe leven jullie koeien?
We houden de Brandrode Runderen in familiekuddes. De moederdieren lopen met hun jongste kroost bij de dekstier. De (dekrijpe) jeugd leeft in eigen kuddes: stiertjes en vaarsjes gescheiden van elkaar.
Alle dieren lopen zo veel mogelijk buiten op kruidenrijke graslanden van onszelf en op gronden van Natuurmonumenten. In de winter gaan ze naar een hellingstal op stro. Zo kunnen de dieren altijd droog liggen en hebben we in het voorjaar mooie ruwe stalmest beschikbaar om de bodem te onderhouden.
Blijven de kalveren bij de moeder?
Ja, de kalveren worden in het voorjaar geboren in de stal. Zodra het weer het toelaat gaan de moeders met kalveren naar buiten toe. Ze leven het hele zomerseizoen samen.
Wat krijgen de dieren te eten?
Ze eten grotendeels gras en kruiden dat ze zelf bij elkaar scharrelen. In de winterperiode voeren we ingekuild gras van de eigen landerijen aangevuld met wat graan of krachtvoer.
Hoe worden de koeien geslacht?
Een koe wordt door onszelf naar een zelf-slachtende slager in een nabijgelegen dorp gebracht (op 6 km afstand). We kiezen hier bewust voor om de stress van vervoer zo klein mogelijk te houden. Daarna komt het rund in technische delen terug op de boerderij. We beschikken over een eigen professionele keuken annex slagerij om het vlees verder te verwerken.
Vlees
Kan ik stukken vlees bijbestellen?
Absoluut, je kunt ons zowel per e-mail als telefonisch bereiken. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Hoe en waarom rijpen jullie het vlees?
Wanneer het vlees de tijd krijgt om te rijpen komt dit ten goede aan de smaak en malsheid. Hiervoor hebben we op de boerderij een klimaatkast tot onze beschikking.
Hoe lang het vlees in de klimaatkast ligt hangt af van welk stuk het betreft. Sommige delen worden direct verwerkt, andere delen zoals de entrecote kunnen tot wel 6 weken blijven hangen.
Hoe kan ik het vlees het beste ontdooien?
Het liefst door het een dag voor gebruik in de koelkast te leggen. Een snellere optie is om het vlees in de vacuüm verpakking in een bak koud water te leggen.
Hoe lang kan ik mijn rundvlees bewaren?
In de vacuüm verpakking kun je het zeker 3 dagen in de koelkast bewaren bij een constante temperatuur. In de vriezer blijft het vlees zeker tot 1 jaar na de verpakkingsdatum goed bij -18 graden Celsius.
Waarom mis ik sommige vleesstukken in het assortiment?
Elk rund bestaat uit verschillende delen en van het ene deel is veel meer aanwezig dan van het andere. Bovendien slachten we beperkt waardoor sommige vleesdelen niet op voorraad zijn.
Heb je interesse in een specifiek deel dat je niet in de webshop vindt, neem dan contact met ons op. Wellicht dat we dat bij de volgende slachting voor je kunnen reserveren.
Keurmerken
Is het vlees biologisch?
Onze werkwijze op de boerderij is biologische gecertificeerd door Skal. Het slachtproces is dat niet. Het daadwerkelijke slachten mogen we niet op de boerderij doen en gebeurt door een zelf-slachtende slager in een nabijgelegen dorp. Hij is niet biologisch gecertificeerd.
Toch kiezen we hiervoor om het vervoer zo kort mogelijk te houden om stress bij het dier zoveel mogelijk te beperken. De verwerking van de technische delen gebeurt bij ons op de boerderij volledig transparant en uiteraard zonder kunstmatige toevoegingen. Een biologische certificering hiervan biedt hierdoor op dit moment geen meerwaarde.
Welke keurmerken hebben jullie?
Onze boerderij is biologische gecertificeerd door Skal. Het bijbehorende logeerbedrijf is Greenkey Gold gecertificeerd. Daarnaast werken we volgende het Slowfood-principe ‘think global, eat local’.
Hoe bestel ik iets bij Erfgoed Bossem?
In 3 eenvoudige stappen:
- Plaats de gewenste producten in je winkelmandje en ga naar afrekenen.
- Controleer en regel je bestelling. Denk aan het bezorgadres en het bezorgdatum.
- Rond af door te betalen. Dat kan met iDEAL, een creditcard of Apple Pay.
Hoe snel ontvang ik een bestelling?
Bestel je vóór woensdag 14:00 uur? Dan kun je jouw pakket dezelfde week op vrijdag tussen 08:00 – 18:00 uur ontvangen incl. track & trace. Een andere week is natuurlijk ook mogelijk.
Bij het afrekenen heb je de mogelijkheid om je gewenste bezorgdatum te kiezen. Zo weet je precies wanneer je jouw bestelling kunt verwachten. Mocht je advies nodig hebben, dan kun je het beste even telefonisch contact met ons opnemen.
Wat zijn de bezorgkosten?
Versproducten gekoeld of bevroren versturen brengt uitdagingen met zich mee. Zoals je zult begrijpen, zijn de verpakkings- en transportkosten hoger dan bij een ‘standaard’ pakket.
Deze extra kosten worden niet doorberekend in de producten. Dat vinden wij namelijk niet eerlijk. Hierdoor zijn de bezorgkosten mogelijk hoger dan je gewend bent.
Zie hier een overzicht van de bijdrage die wij vragen om jouw bestelling gekoeld of bevroren te kunnen leveren:
- Gratis bezorging vanaf 150,-
- Tussen de 100,- en 150,- bedragen de bezorgkosten 9,95
- Onder de 100,- bedragen de bezorgkosten 14,95
Is er een minimum bestelbedrag?
Kan ik producten van meerdere shops combineren in één bestelling op SmaakGenot?
Nee, dat is op dit moment niet mogelijk. Elke verkoper op SmaakGenot is zelf verantwoordelijk voor het versturen van hun producten en hanteert zijn eigen verzendvoorwaarden. Hierdoor dien je voor elke shop een afzonderlijke bestelling te plaatsen.
Is mijn bestelling gelukt, want ik heb geen bevestigingsmail ontvangen?
Als je meer dan 60 minuten geleden hebt besteld en je hebt nog geen bevestiging via de e-mail ontvangen, neem dan telefonisch contact met ons op.
Tip: controleer eerst je rekening of er geld is afgeschreven. Is er wel geld afgeschreven? Mogelijk is de bestelbevestiging terechtgekomen in de spambox.
Kan ik de bestelling die ik al geplaatst heb nog wijzigen?
Nee, nadat een bestelling is betaald kan deze niet meer worden aangepast. Als je bestelling nog niet is verwerkt of verzonden, kun je die wel annuleren. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op.
Hoe kan ik betalen?
Wanneer je een bestelling hebt geplaatst, kun je uit de volgende betaalmethode kiezen:
- iDeal: via de vertrouwde online betaalomgeving van je bank (gratis).
- Creditcard: met een Visa of Mastercard (gratis).
- Apple Pay: veilig en eenvoudig met je Apple-apparaat (gratis).
Met welke cadeaukaarten kan ik betalen?
Bij het afrekenen kun je uit de volgende cadeaukaarten kiezen:
- SmaakGenot Cadeaukaart
- VVV Cadeaukaart
- Webshop Giftcard
- Yourgift
Kan ik in één keer afrekenen bij meerdere shops op SmaakGenot?
Nee, dat is op dit moment niet mogelijk. Elke verkoper is zelf verantwoordelijk voor het versturen van hun producten naar jouw adres en hanteert zijn eigen verzendvoorwaarden. Daarom dien je elke bestelling apart te plaatsen en te betalen bij de desbetreffende shop op SmaakGenot.
Wanneer ontvang ik mijn bestelling?
Bestel je vóór woensdag 14:00 uur? Dan kun je jouw pakket dezelfde week op vrijdag tussen 08:00 – 18:00 uur ontvangen incl. track & trace. Een andere week is natuurlijk ook mogelijk.
Bij het afrekenen heb je de mogelijkheid om je gewenste bezorgdatum te kiezen. Zo weet je precies wanneer je jouw bestelling kunt verwachten. Mocht je advies nodig hebben, dan kun je het beste even telefonisch contact met ons opnemen.
Hoe worden de producten verpakt en verstuurd?
Na het rijpen wordt het vlees in porties gesneden en vervolgens vacuümverpakt. Vervolgens wordt het vlees gekoeld bij jou thuisbezorgd door Chill Bill, een betrouwbare en gespecialiseerde bezorgdienst voor verse producten.
Voordelen van vacuüm verpakken:
- Het product blijft langer vers op een natuurlijke manier.
- Het is een hygiënische manier van werken.
- Smaak en malsheid blijven gegarandeerd doordat alle sappen van het product in de verpakking blijven.
- De verpakking beschermt het product tegen uitdroging of vriesbrand in de vriezer.
- Ontdooien gaat eenvoudig zonder verlies van vocht. Je kunt het zelfs in een bak met koud water leggen om het ontdooien te versnellen. Het beste is om het vlees al een dag van tevoren in de koelkast leggen.
Ook belangrijk om over vacuüm verpakken te weten
Door het onttrekken van lucht en daarmee zuurstof aan de verpakking van het product, kan het product van kleur veranderen. Het vlees kan bijvoorbeeld bruin of groenig van kleur worden. Dit is een volledig natuurlijk proces en het bewijs dat wij geen kleurstoffen of conserveringsmiddelen toevoegen aan de producten. Zodra je de vacuüm verpakking openknipt en er weer lucht bij komt, krijgt het product weer zijn originele kleur en geur terug. Er is dus niets mis met het product!
Wie bezorgt mijn bestelling?
Chill bill verzorgt de levering van een bestelling geplaatst bij Erfgoed Bossem. Je kunt jouw bestelling van begin tot eind volgen met de track & trace die je per e-mail ontvangt.
Uit welke bezorgmomenten kan ik kiezen?
Bij het afrekenen kan je een keuze maken uit de volgende bezorgmomenten:
Standaard bezorging
- Woensdag tussen 08:00 – 21:30
- Donderdag tussen 08:00 – 21:30
- Vrijdag tussen 08:00 – 21:30
Avondbezorging
- Woensdag tussen 17:30 – 22:00
- Donderdag tussen 17:30 – 22:00
- Vrijdag tussen 17:30 – 22:00
Worden de producten vers of bevroren bij mij thuisbezorgd?
De producten worden vers bij jou thuisbezorgd. Na het rijpingsproces wordt het vlees zorgvuldig in porties gesneden en vervolgens vacuüm verpakt om de hoogste kwaliteit te garanderen op het moment van levering.
Ik ben overdag niet thuis. Hoe kan ik een pakket ontvangen?
Indien je overdag niet thuis bent, kan Chill Bill je pakket bij de buren afleveren. Bij de track & trace kun je ook een notitie achterlaten met specifieke instructies voor de bezorging, zoals een veilige plek rondom je huis.
Daarnaast is het mogelijk om het pakket te laten bezorgen op een ander adres, bijvoorbeeld je werk.
Waar bezorgt Erfgoed Bossem?
Je kunt de producten uit het assortiment laten bezorgen in bijna alle delen van Nederland, helaas zijn de Waddeneilanden de enige uitzondering.
Is het mogelijk om een bestelling af te halen?
Ja, het ophalen van een bestelling is mogelijk. Wij verzoeken je vriendelijk dit aan te geven tijdens het afrekenen. Zodra jouw bestelling klaarstaat om opgehaald te worden, wordt er contact met jou opgenomen.
Kan ik een bestelling annuleren?
Ja, hoor. Zolang je bestelling nog niet is verwerkt en verstuurd kan je deze annuleren. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op.
Hoe snel word ik terugbetaald na annuleren?
SmaakGenot stort het geld terug op jouw rekening zodra de annulering is verwerkt. Meestal staat het geld binnen 3 werkdagen bij jou op de rekening.
Mag ik mijn aankoop retourneren?
In verband met de kwaliteit en houdbaarheid van de versproducten is retourneren niet mogelijk. Bederfelijke waren, ofwel producten met een beperkte houdbaarheid, zijn namelijk wettelijk uitgesloten van het herroepingsrecht. Je vindt hierover meer informatie in de algemene voorwaarden van SmaakGenot.