Het verhaal

Het begin van Ikigai Coffee

“Ikigai” is een Japanse filosofie die draait om het vinden van een betekenisvol leven. “Iki” en “gai” betekenen letterlijk “leven” en “reden”, oftewel “de reden voor je leven”. Leven volgens deze filosofie betekent dat je datgene hebt gevonden om te doen:

  • waar je van houdt
  • waar je goed in bent
  • waar je aan kunt verdienen
  • wat de wereld nodig heeft

Als je iets vindt dat aan al deze vier punten voldoet, dan heb je je persoonlijke Ikigai gevonden. Jeroen Brugman is oprichter van Ikigai Coffee, en ongetwijfeld heeft hij zijn Ikigai gevonden: koffie. Na jarenlang actief geweest te zijn in de koffiewereld als brander, in de marketing en als barista is Jeroen een échte koffienerd. Maar als insider zag hij een groot gebrek in de transparantie en degelijkheid van de koffiehandel in Nederland. 

Koffiemerken spreken voortdurend over hun inzet voor het verbeteren van de koffieketen, maar wanneer hun woord onder de loep wordt genomen, wordt men al gauw teleurgesteld. In oktober 2018 begon Jeroen met Ikigai koffie, vanuit de overtuiging dat het anders kan en moet. De visie is een koffieketen die eerlijk, transparant en verbonden is. Een verenigde keten waar iedereen elkaar helpt om verder te groeien en waar de klant zo dicht mogelijk bij de boer staat. Dat is de visie van de toekomst van koffie, en dat is de Ikigai van Ikigai Coffee

Wereldwijde problemen in de koffiehandel

Koffieboeren krijgen tegenwoordig nog steeds te weinig betaald voor hun werk. Koffie is één van de meest populaire dranken ter wereld en toch wordt het merendeel verkregen uit oneerlijke handel. Veel van de boeren kunnen moeilijk rondkomen van hun werk, terwijl handelaren en supermarkten genoeg aan koffie verdienen. 

Dit vinden wij vreemd. Het is de laatste tijd zelfs erger geworden. De World Coffee Price – dat is de prijs die boeren krijgen per kilo koffiebonen – heeft een historisch dieptepunt bereikt. Veel boeren worden hierdoor gedwongen om hun onderneming te stoppen. Daarnaast werkt de wereldhandel zo dat boeren bijna nooit beloond worden voor de kwaliteit van hun product. Het enige dat telt is de hoeveelheid koffie die zij produceren.

Snel produceren en weinig betaald krijgen. Het gevolg is dat boeren geen ruimte hebben om écht zorg en liefde in hun gewassen te steken. Het selecteren van bonen op basis van kwaliteit, of de plant nog net even extra de tijd geven voor het rijpingsproces – dat kunnen de boeren zich niet veroorloven. De economische druk is te groot. 

Behalve dat dit invloed heeft op de kwaliteit van het eindproduct, beïnvloedt het de levens en gemeenschappen van boeren wereldwijd. De gemeenschappen leven in financiële onzekerheid, en de band tussen de boer en zijn gewassen wordt verstoord. Het is moeilijk om als boer in zo’n situatie nog liefde en passie voor je product te waarborgen.

De Ikigai passie

Het is de missie van Ikigai Coffee om de liefde en passie in de levens van koffieboeren te herstellen en deze passie te delen met iedereen. Door de persoonlijke banden tussen Ikigai Coffee en boeren wereldwijd zijn zij in staat de handel transparant te maken.

Alleen door rechtstreeks inzicht te krijgen in de wensen en problemen van boeren, kunnen consumenten bewust keuzes maken. In een wereld die dankzij technologie kleiner is geworden hoeven boeren niet meer onderdrukt te worden door de wereldhandel. Ikigai Coffee wil iedereen in de koffieketen dichter bij elkaar brengen, om in de gehele keten de passie voor koffie te waarborgen. Hoe zij dit doen:

  • Boeren krijgen 40-100% meer betaald voor hun bonen vergeleken met de ​World Coffee Price.
  • Hiernaast krijgen boeren een extra premie voor hun bonen op basis van kwaliteit. Deze premie is
    5-6 keer zoveel als de ​Fairtrade premium​ en stimuleert boeren om extra aandacht te geven aan kwaliteit.
  • Ikigai Coffee staat in direct contact met de boeren en kan altijd precies aangeven wie de koffie heeft geproduceerd en waar het vandaan komt.
  • Ikigai Coffee bestaat uit échte koffie nerds. Zij halen alles uit de kast om het beste uit iedere koffieboon naar boven te halen. De koffieblends zijn met de uiterste zorg samengesteld met het doel om een pure, authentieke smaakbeleving te leveren.
  • Ze zijn gericht naar samenwerking met iedereen die dezelfde visie voor eerlijke koffie deelt. Alleen met een sterk netwerk kan er een blijvende impact worden gemaakt op de wereldhandel.

Ikigai Coffee is geen liefdadigheidsinstelling, maar een ​Social Enterprise​. Het doel is om boeren rechtstreeks eerlijke prijzen aan te bieden. Door de nauwe samenwerking kunnen zowel de omstandigheden van boeren als de kwaliteit van het eindproduct worden verbeterd. Zo worden stichtingen ter ondersteuning van boeren na verloop van tijd overbodig, en wordt de “Ikigai” in alle delen van de koffieketen hersteld.