Het verhaal

Het ontstaan van de passie voor koffie

Café du Jour is het werk van twee broers die vanuit Maasland, onder de rook van Rotterdam, maar weg van de drukte hun passie voor koffie tot een ambacht hebben gemaakt. De interesse voor koffie werd gewekt in 2005 toen zij tijdens hun werk in de (veelal Italiaanse) horeca veel te maken kregen met koffie en de uiteenlopende kwaliteit daarvan. In de loop der jaren werd er geëxperimenteerd met verschillende koffiebonen en espressomachines, en groeide de interesse uit tot meer dan alleen een hobby. 

Zoals je weet, kan een hobby flink uit de hand lopen. In 2015 hadden de twee broers een vaste koffievoorraad in huis van ruim 80 soorten van 20 verschillende merken. Vrienden en familie kochten inmiddels geen koffie meer in de supermarkt, maar kwamen iedere keer weer koffie bij de broers aan huis halen. Hoewel er eerst geen commerciële intenties waren, werd het nu toch tijd om er een bedrijf van te maken.

Van handel naar écht verse koffiebonen

De online verkoop van koffiebonen werd een feit en was meteen een succes. Vanuit het toenmalige pand in Rotterdam werden er elke maand duizenden kilo’s koffie verscheept naar particulieren en bedrijven in heel Nederland. Wat alleen nog miste waren échte verse koffiebonen. 

Het was de bedoeling om echte verse koffiebonen in het assortiment op te nemen, maar dit bleek een logistiek drama te zijn. Vanwege de inkoopvoorwaarden en prijzen van branderijen werden de koffiebonen in grote hoeveelheden op voorraad genomen. Tegen de tijd dat ze in het magazijn lagen, waren ze eigenlijk al niet heel vers meer. Bovendien duurde het vaak ook nog enkele weken voordat de hele voorraad verkocht was. Echt vers konden ze dus nog steeds niet aangeboden worden. Tijd voor iets anders dus.

Branderij Cafe du Jour
Video afspelen

De koffiebranderij

Dankzij jarenlang hobbyen op kleine schaal was de ervaring met branden en melangeren al aanwezig. Dat kon best wel groter worden aangepakt dachten de heren van Café du Jour. Het bedrijf werd verplaatst van de stad naar het platteland, zodat er een branderij aan het bedrijf gevestigd kon worden. Na enkele maanden experimenteren waren de melanges goed genoeg om onder eigen merknaam verkocht te kunnen worden.

De Café du Jour koffies zijn het resultaat van het proberen en opnieuw beginnen, vaak tot diep in de nacht met behulp van een flinke portie cafeïne. De lijntjes zijn kort en de brandmeester brandt dagelijks kleine batches op ambachtelijke wijze. Zo wordt ervoor gezorgd dat de koffie écht vers aankomt op de plek  waar er van genoten gaat worden.